Derleyen: Niso TİZAYaşlılık ÜzerineÜlkenin birinde,karısı ölen bir adam oğlunun yanına taşınır.Önceleri çok iyi karşılanır.
Yusuf BESALEL
İslâm, Hıristiyanlığa benzemeyen bir biçimde Yahudiliğe karşı belirgin tutumlar takınmamıştır. İslâm, putperest olanlara şiddetle karşı çıkarken Ehl-i Kitap kabul ettiği Yahudileri ve Hıristiyanları menşe itibarıyla farklı değerlendirmiştir. Bundan dolayı Müslüman erkekler Ehl-i Kitap hanımlarla evlenebilir (ancak Müslüman hanımlar Ehl-i Kitap erkeklerle evlenemez). Müslümanlara, Yahudilerin kestiği hayvanların etleri aynı nedenden helâl kılınmıştır.
İslâm dini Tevratta ve İncilde anılan peygamberleri kabul eder, ama Musevileri ve Hıristiyanları Tanrının buyruklarını bozmakla ve Hazret-i Muhammedin son peygamber olduğunu kabul etmemekle suçlar.
Kuran-ı Kerimde Yahudileri yeren bazı ayetler de vardır. Örneğin Maide Suresinin 51inci ayetine göre: Ey inananlar, Yahudileri ve Hıristiyanları dost edinmeyin... Ayet, özellikle Yahudilerle ilgilidir. Çünkü Medinedeki Yahudiler, yaptıkları ittifakı bozup Müslümanların karşısında yer almışlardır. Fakat Ankebut Suresi, Ayet 46ya göre ise: Kitap ehliyle, -haksızlık edenleri dışında- en güzel tarzda tartışın ve deyin ki: Bize indirilene de, size indirilene de inandık. Tanrımız ve Tanrınız birdir; biz de Ona teslim olanlarız Mümtehine Suresi (60/8Nj) de konuya açıklık getirir. Buna göre Müslümanlara düşman olmayan gayri müslimlere iyilik yapmak, adaletli davranmak gerekir. Esasen İslâmın ruhu herkes ile iyi geçinmek ve barış ve esenlik içinde yaşamaktır.
İslâm dini, başka inançların varlığını kabul etmiş, hiç kimseye zorla İslâm dinini kabul ettirmeyi öngörmemiştir (Kuran-ı Kerim, 2/256, 10/99) Sonuç olarak ta şu hüküm verilmiştir: Sizin dininiz size. Benim dinim banadır. (Kuran-ı Kerim: 109/6) Yine Kuran-ı Kerimde dinlerin aslına sadık kalmış Ehl-i Kitap mensuplarından şu şekilde bahsedilmiştir: Şüphesiz, inananlar, Yahudi olanlar, Hıristiyanlar ve Sabiilerden Allaha ve Ahiret Gününe inanıp yararlı iş yapanların ecirleri (karşılığı) Rablerinin katındadır. Onlar için artık korku yoktur. Onlar üzülmeyeceklerdir. (Kuran-ı Kerim, 2/62) Bu bağlamda Kuranda Yahudi düşmanlığı yoktur. Kuran tüm Yahudileri değil, yoldan sapanları lânetler... Yahudiler hakkında Hazret-i Peygamberin söylediği bazı sözlerin o günkü şartlar çerçevesinde değerlendirilmesi gereklidir. (Tayyar Altıkulaç, Eski Diyanet İşleri Başkanı, Vatan 12/7/2006)
İslâmda Musevilikte temel doktrin; Tanrının birliği, eşsizliği ve yalnız Ona ibadettir. Tanrının resim ve heykel şekline tasvir edilmesi yasaktır. Musevilik ve İslâmda diğer ortak bir inanç da, ölümden sonra hayata, başka bir deyimle ahirete inanmaktır. Musevilkte ahiret, İslamdaki kadar ayrıntılı değildir.
Musevilikte ibadet, İslâmdakinden şekil olarak farklıdır ve sabah (Şahrit), ikindi (Minha) ve akşam (Arvit) vakitlerinde olmak üzere üç kezdir (üç namaz). Hafta sonu Şabat, Cuma günü Arvit duasından başlar, Cumartesi akşamına dek sürer ve dört ibadet içerir. Yom Kipurda ise son ibadet (neila) ile birlikte bu adet beştir...
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi", Cilt I, II, III
Yusuf Besalel